dinsdag 6 september 2011

Danique's column: Pestende leraren.

Eens in de week neemt Danique onze plek even over en schrijft ze over haar eigen ervaringen en andere verhalen die met pesten te maken hebben.
Pestende leraren. Dat is een serieus probleem. Een probleem dat ik zelf ook gekend heb. Iets waar wat mee gedaan moet worden, naar mijn idee wordt er nog veel te weinig tegen gedaan..
Er zijn leraren die pesten. Dat kan onderling zijn, maar dat kan ook tegenover leerlingen zijn. Pestende leraren onderling laat ik even achterwege, een andere keer zal ik daar dieper op in gaan, dit keer wil ik het hebben over leraren die leerlingen pesten.
Naar mijn idee is dat één van de ergste vormen van pesten, dit omdat de gepeste persoon vaak machteloos staat. Tegen deze vorm van pesten is veel moeilijker iets te doen dan tegen andere vormen van pesten. Dat maakt het één van de ergste vormen. Dit is ook zo omdat de machtsposities zo ongelijk verdeeld zijn. De leraar misbruikt de macht die hij of zij heeft.

Zelf heb ik het ook meegemaakt. Engels is altijd al mijn slechtste vak geweest op school. Twee jaar geleden kreeg ik een nieuwe docente voor Engels, toen ging het mis.
Ze had al snel door dat ik geen Engels kon en noemde me dom en waardeloos, dat vertelde ze ook gerust aan de klas, liet iedereen het maar even weten hoe dom ik was.
Op een gegeven moment had ze ook bedacht dat ze me niet aardig vond, nog steeds weet ik niet waarom, maar ze mocht me niet. Dit vond ze een goede reden om mij arrogant, egoïstisch en een leugenaar te noemen. Aan de klas kon ze goed vertellen hoe goed ik kon liegen en hoe arrogant ik was. Als ze me er dan weer een keer uit had gestuurd, om niets, kon ze mooi aan de klas vertellen hoe slecht ik wel niet was. Elke les lukte het haar weer om me op de een of andere manier zwart te maken.
Dit kwam mijn Engels natuurlijk niet ten goede, waardoor ik nog slechter werd in Engels.
Toen ik het aan de kernteamleider vertelde kwam er een gesprek met haar, in dat gesprek ontkende ze het, ik was de boosdoener van alles. Volgens haar.
De kernteamleider liet het daarbij. Sindsdien nam de docente wel een nieuwe strategie aan, ze ging me negeren. Vragen van mij beantwoorde ze niet meer en ze zei niets meer tegen me of over me. Ze deed net alsof ik niet bestond.
Ik weet niet wat erger is, het uitschelden of het negeren. Het is allebei vervelend, en slecht van die docente.
Dit jaar (mijn examenjaar) leek het er op dat ik haar weer zou krijgen voor Engels, aangezien ze me sinds het pesten altijd aan heeft gekeken alsof ik dood neer kon vallen was ik hier heel bang voor. Ik was bang voor herhaling. Gelukkig heb ik haar niet dit jaar.
Nu heb ik een docente die om me geeft, die wil dat ik mijn examen haal en bereidt is om bijlessen te geven. Dit is een totaal andere insteek, maar wel een insteek zoals je die van elke leraar zou willen.
Leraren hoeven mij niet aardig te vinden, als ze me maar wel met respect behandelen. Net zoals ze dat ook van mij verwachten.

Dat is ook wat ik jullie wil meegeven. Ik heb zelf meegemaakt hoe het is wanneer leraren pesten, als leerling sta je dan totaal machteloos.
Het kan nog erger dan bij mij, maar het kan ook minder erg zijn.
Zodra jij je als leerling niet gewaardeerd voelt gaat er wat mis.
Leerlingen moeten respect voor leraren hebben, maar andersom moet het ook zo zijn.
Leraren moeten leerlingen niet als oud vuil behandelen, doen ze dat toch, of nog erger, pesten ze leerlingen. Dan moet er ingegrepen worden.

Heb jij ooit met een pestende leraar gehad? Of word je momenteel door een docent gepest?
Schaam je dan niet, jouw verhaal is niet "niet erg genoeg".
Stap naar een kernteamleider, verantwoordelijke of naar een andere leraar toe. Het kan al helpen als je bij iemand je verhaal kwijt kan. Echt waar.
Iedereen is het waard er te zijn. Niemand hoort gepest te worden, ook jij niet.

1 opmerking:

  1. echt, ik wil LAPO-microfinanciering waarderen voor het geven van een lening van € 19.000 om voor mijn zieke kind te zorgen. als u een dringende lening nodig heeft, vermijd dan fraude door nepgeldschieters en solliciteer via een e-mail van het echte leningbedrijf lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen